Bir ‘Farid Farjad Konseri’ Macerası

5 Şub

Ertelediğim ama mutlaka paylaşmak istediğim yazılardan biri bugüne kısmet oldu. Ekim ayı sonlarında (2011) Farid Farjad konseri olacağını haber aldım. Benim artık klasikleşen “Gitsem mi gitmesem mi?” ikilemlerim bileti satın almamla son buldu 🙂

Büyük bir merak ve mutlulukla gittiğim konserde olanları aktarmak istedim. Artık olayın şokundan mı dersiniz yoksa benim tembelliğimden mi, bugüne kadar yazmadım yazamadım ya da…

Binbir hevesle okul/ Capacity biletix arası mekik dokuyup aldığım biletim ;

Mevzuya girmeden önce bir ön bilgi alalım, Farid Farjad’ın biyografik bilgilerine wikipedi aracılığıyla göz atalım 😉

Farid Farjad (Farsça: فرید فرجاد), Fars asıllı ABD vatandaşı(Artık Türk vatandaşı) keman virtüözü. “Kemanı ağlatan adam” olarak bilinir ve dünyanın en iyi keman virtüözlerinden birisi olarak kabul edilir.


8 yaşından beri keman çalan İranlı bir müzisyen olan Farjad, 1938 yılında Tahran’da doğmuştur. 1966 yılında, Tahran Müzik Konservatuarı‘nda klasik müzik üzerine master yapmış, bundan sonraki adımında Tahran Senfoni Orkestrası‘nda önemli görevler üstlenmiştir. Fars Halk Müziği birikimine sahip olan Farjad, keman ile Klasik Batı müziği üzerinde de çalışmalarda bulunmuştur. Bu çalışmaları Fars müziğinin gelişmesinde önemli bir yer tutmuştur.
Farjad, Pehlevi Hanedanı döneminde doğmuş fakat 1979 yılındaki İran İslam Devrimi öncesinde ülkesinden ayrılarak Kaliforniya’ya yerleşmiştir. Bu yıldan itibaren ABD vatandaşlığına geçmiş ve yaşamını ABD’de sürdürmüştür. Fakat kendisini ABD’li değil, İranlı ve Fars olarak nitelendirmektedir. Devrimden sonra İran’da müziğin “haram” ilân edilmesi ve yasaklanmasından sonra Farjad’ın ve birçok Fars müzisyenin ülkeye girmesi yasaklanmıştır. Sanatçı yıllardır Los Angeles’ta yaşamaktadır.(Artık Türkiye’de, Akdeniz kıyılarında 😉 )
Farjad’ın, yalnızca piyano ve keman kullanarak oluşturduğu Anroozha (O Günler) isminde beş albümden oluşan bir albüm serisi bulunmaktadır. Ayrıca Golha Orkestrası adlı kolektif iki albüm de sanatçının eserleri arasındadır. Bu albümlerde Farjad, kendi deyimiyle doğadaki hüznü notalara dökmüştür. Albümlerinin bu yönde oluşmasının sebeplerinden birisi olarak devrimden sonra ülkesinden uzaklaşması ve ülkesinden uzakta yaşamak zorunda kalmasını göstermiştir.

Anroozha serisinin ilk dördünde Farjad’a Abdi Yamini, beşinci albümde ise eşi Mitra Tavakkoli Farjad piyano ile eşlik etmiştir.

*Evet bu biyografik bilgiler wikipedi‘den; ancak uzun zamandır güncellemedikleri ortada. Zira sanatçı Türk vatandaşlığına geçmek üzere ve Türkiye’de yaşıyor…

~~~~~~~~

“Beni bu topraklara gömün” mesajlı haberini de verelim;

Mersin’de konser veren İranlı ünlü keman sanatçısı Farid Farjad, Türkiye’ye yerleşmek istediğini açıkladı. Türklere hayran kalan Farjad, “Eğer bir gün bu dünyadan gidersem, burada gömülmek istiyorum” dedi.

Dünyada “Kemanı ağlatan adam” diye tanınan İranlı keman sanatçısı Farid Farjad, Mersin Büyükşehir Belediyesi Kongre ve Sergi Sarayında, Los Angeles’ta yaşayan Ermeni piyanist Armen Aharonian‘ın eşliğinde verdiği konserin ardından açıklamalarda bulundu.

Mersin’deki salonu ve seyirci kitlesini ”tam istediği gibi” bulduğunu anlatan Farjad, ”İnsanlar çok cana yakın. Deniz kenarında konser vermek ayrı bir duygu. Salonun dışında konsere giremeyen insanların olduğunu duyunca çok üzüldüm. Keşke onlarla da buluşabilseydim. Çok isterdim ama olmadı. Organizasyonu düzenleyen herkese çok teşekkür ederim” dedi.

ABD’de yaşamasına rağmen Türkiye’yi ve Türk insanını çok sevdiğini anlatan Farid Farjad, şöyle devam etti:

”Ben yaşadığım yerde sevgi ve saygıya çok önem veririm. Ben, bahsettiğim sevgi ve saygıyı Türkiye’de buldum. Sadece kemanıma değil, bana da değer ve beni ben olduğum için seven insanları burada tanıdım. Hayatıma dair belli programlarım var. Memleketime de yakın olan Türkiye’ye yerleşmek ve işimle ilgili çalışmaları burada yürütebilmek gibi planlarım var. Bunu gerçekleştirmeye çalışacağım. Buraya ikametimi yaptırabilirsem, kesinlikle Türkiye’ye yerleşmeyi düşünüyorum. Artık, programlarım arasında bu da var.”

 ‘BURAYA GÖMÜLMEK İSTİYORUM’

Türk kültürünü kendine yakın hissettiğini aktaran Farjad, ”Türkiye’de çok yakın dostlarım oldu. Türkiye’ye yerleşmek, burada yaşamak istiyorum. Eğer bir gün bu dünyadan gidersem, burada gömülmek istiyorum. Kendimi bu topraklara, coğrafyaya daha yakın hissediyorum. Buradaki insanlar, beni çok seviyor” diye konuştu.

‘ÜLKEMDE ÇOK CİDDİ BASKI VAR’

Farid Farjad, tahtına aday bir sanatçının olup olmadığı yönündeki bir soruyu da şöyle yanıtladı:

”Şu an bütün müziklerim ve parçalarım, İran’dan esinleniyor. İran’da da çok ciddi baskı var. Müziğe çok fazla değer vermiyorlar. Gerektiği gibi çocukları yetiştirmiyorlar. Bu yüzden şu anda bir şey söyleyemiyorum. Fakat, umarım benim ülkemde de hürriyet olur, insanlar özgürce yaşar ve herşey güzel olur. Çocuklar da benim makamıma gelirler. Temennim gençlerin ve çocukların kendilerini geliştirerek benim yerime geçebilmeleri.”

~~~~~~

Gelelim yazımızın konusu olan, benim konser macerama 😉

Eh bu haberi okuduktan sonra her Türk vatandaşı gibi gururlandım, çok hoşuma gitti. Sonraki konserini de bizim okulda vereceğini duyunca ilk iş konser biletimi almak oldu tabi 🙂

Geçtiğimiz senelerde de okulun oditoryumunda konserler vermişti ancak öğrenci bütçesiyle böylesi bir konsere gitmek pek de mümkün değil. Öğrenciliğimin finali, efsanenin son konserini bizim okulda vereceği haberiyle birleşince büyük bir heyecan sardı beni.

Hazırlanıp gittim, yerleştik derken sahneye bi’ hatun çıktı, yüksek topukluları çekmiş ancak yürümekte zorlanıyor. En sevmediğim kadın türü(!) Hakkını veremeyeceksen bulaşma arkadaş…

Her neyse; organizasyon şirketinin görevlisiymiş kendisi, Ada Organizasyonun gelecek programını ilan etti, sabırsız dinleyici kitlesinin homurtuları eşliğinde. İşi bittiğinde vurgusu hatalarla dolu bir minik şiir okuyarak Farid Farjaddd dedi de rahat bir nefes aldık 🙂

Çok heyecanlıydım çok; gittiğim tüm konserler bünye için heyecan sebebi ama bu sefer başkaydı…

Efsane sahneye çıktı, alkış kıyamet…Bizleri selamladı, ufak bir sohbetten sonra şunları söyledi; (Kırık dökük Türkçe’ye çeviren tercümanı aracılığıyla)

“Ben bu ülkeyi seviyorum kendimi buraya ait hissediyorum. Bu acı günde eğlenmek mümkün değildir, zaten biz de eğlenceli bir müzik yapmıyoruz. Ve bu acı hepimizin.  ” Ardından tüm salonu şehitlerimiz için saygı duruşuna davet etti. Hepimizin saygısını bir daha kazandı tahmin ediyorum ki.

Henüz başlangıçta duygusallaşan ortam o kemanı titrettikçe daha da derinleşti. Acısı insanın içine işleyen çığlıklar gibiydi dinlediğimiz.

Enerjisi inanılmazdı, yaşına  rağmen performansı takdire şayandı.

Konser öncesi uyarıları hiçe sayan saygısız dinleyicilerin flaşları patır patır patlarken hiç istifini bozmadı, ben sinirimden delirdim. İnsanların bu rahatlığı beni bitiriyor, sabrımı zorluyor. Yahu arkadaşım açıkhava sinemasında/konserinde değiliz. Kapalı bir salon, yüksek konsantrasyon isteyen bir iş, defalarca tekrarlanan uyarılara rağmen tüm konseri videoya alıp flaşı kapatmamak saygısızlığı nedendir?

Konser görüntülerini mi satacaksın? O zaman git arka sıralardan bilet al, şahane makinenin zoom ayarı işini görecektir, hem ön sıralara yerleş hem de herkesin gözüne sok o flaşı!

Her neyse ben buna sinirlenirken konsere ara verildi, döndük yerleştik; ufak bi’ sohbet etmek istediler. Ancak mikrofon ortalıkta yok, sahneyle ilgilenen yok, o kırık dökük Türkçesiyle tercümanı buldular da geldi beyefendi…Vatandaşlık konusunu, Türklerin onu nasıl benimsediklerini,İran’da annelerin bebeklerine ninni bile söyleyemediklerini, İran’daki hayatını, doğduğu toprakların aslında hepimizce bilinen özelliklerini/ kurallarını anlatırken bir çift dinleyici sahneye doğru Farsça seslenmeye başladı. Önce gülerek nezaketle tepki veren Farid Farjad sinirlenmeye başladı, zaten tepkisinden anladık ters giden birşeyler olduğunu. Çünkü tercüman dondu kaldı, sesi çıkmıyor.Dinleyiciler de adama seslenmeye başladı “çevirsene be adam” diye ama nafile…Sonuç; Farid Farjad kemanını o çifte doğru kaldırdı, bi’ hışımla arkasında duran piyanonun üzerine bıraktı mı attı mı anlaşılmaz; çıktı gitti.

Salon aydınlandı. Ben şoke oldum. Ne olduğunu anlamadan anlayamadan kalakaldık. Millet organizasyon görevlisi hatunu bulsa boğacak, bi’ taraftan tercümana bi’ taraftan o çifte sürekli bağırıyorlar…Nerden geldiğini anlamadığım “Biz Atatürk’ün çocuklarıyız” sloganı aldı yürüdü bi’ anda. “İran’a gidin” diye bağrışmalar var ama o çift hiç istifini bozmuyor 🙂 Görüyorum işte oturuyorlar orada, sanki onlar konuşmamış gibi tebessüm ediyorlar…Organizasyonda görevli hatun geldi sahneye, herkes “Farid Farid”! diye tempo tutmuşken; “Farid Bey konsere devam etmeyeceğini açıkladı, iyi akşamlar.”dedi, bu sefer ‘yuh’lar, ‘hayda’lar birbirine karıştı…

Salon hızla ayaklanıp huzursuzlanınca bir panik aldı bizi de; arkadaşımın da önerisiyle ortalık hepten karışmadan çıkalım dedik…Çıktık telaşla, hala inanamazken olana bitene…Onlarca kişi de ön ve arka kapılardan çıktı gitti bizim gibi…Herkesin kafasında aynı soru, herkesin ağzında “Ne dediler de sinirlendi bu adam böyle” merakı…

Eve geldim olanı biteni anlatıyorum; adamı ilk dinleyiş niyetimde çıkan olaya mı yanayım; son konserin sonlanamamasına mı?!

Birkaç gün sonra gazetelere bakıyorum netten; bizim olaylı konserin haberine rastladım;

Farid Farjad’a sahneyi terk ettirdiler

Keman virtüözü, Farid Farjad, İstanbul’daki son konserinde bir grup İranlı’ya kızıp sahneyi terk etti …

İranlı grup, Türk dinleyicilerin sloganlı tepkileri arasında salondan dışarı çıkarıldı. Farjad, salon dağıldıktan sonra sahneye geri dönerek, yaklaşık 100 kişilik izleyici grubuna, İranlı grupla arasındaki tartışmayı ve İran’daki Molla rejimini değerlendirdi. Farjad Türkiye’yi çok sevdiğini, Türk vatandaşı olarak bu topraklarda ölmek istediğini söyledi. İstanbul’a 2 konser için gelen Farjad, son konserini önceki akşam Kültür Üniversitesi Akıngüç Oditoryumu’nda verdi.

Farsça tartışma

Yaklaşık 600 kişiye muhteşem bir keman ziyafeti çeken Farjad, konserin sonuna doğru müziğine ara verip, doğduğu İran’da zulüm yaşandığını, rejimin müziği, eğlenceyi yasakladığını anlattı. 40 yıldır Amerika’da sürgün hayatı yaşayan Farjad, kardeşinin bir kadeh votka yüzünden kırbaçlandığını öne sürdü. Bu sırada izleyiciler arasından ayağa kalkan 5- 6 kişilik bir grup, önce Türkçe olarak “Yalan söylüyorsun” diye bağırdı, ardından Farsça olarak Farjad’la tartışmaya girdi. Farjad bunun üzerine, kızgın bir yüz ifadesiyle sahneyi terk etti. Türk izleyicilere tercüman çeviri yaptı. Tercüman Farjad’ın İranla ilgili eleştirilerine İranlı grubun, “İran senin anlattığı gibi bir ülke değil, böyle şeyler olmuyor. Er geç İran’a geleceksin” dediğini aktardı.

Türk izleyiciler çevirinin ardından İranlı gruba tepki gösterdi. Grup, “Türkiye İran olmayacak, İran’a gidin, sizi ülkemizde istemiyoruz” sözleri ve sloganları arasında salon dışına çıkarıldı.

Sanatçının Türkiye turnesini düzenleyen Ada Organizasyon’dan Ali Şenol, planlı bir protesto yapıldığını düşündüklerini belirtti. Şenol, turnenin son konserinde bunun yaşanmasından üzüntü duyduklarını, Farjad için mayıs ayında yeni bir Türkiye turnesi planladıklarını söyledi.

~~~~

*İranlı bir grup yoktu, sadece 1 çifttiler.

*Tercüman olay sırasında dut yemiş bülbüle döndü gık diyemedi!

*Dışarı çıkarılan kimse yoktu olayın akabindeki 15 dk boyunca; izleyiciler konserin bitişi ilan edilince mecburen çıktı. (Biz de aynı şekilde çıktık salondan)

*Organizatörler gazeteye demeç vermek yerine; bi’ zahmet o gece biletleriyle gelen dinleyicilere sms,mail yoluyla bildirseydi üzüntülerini çok daha anlamlı ve şık olurdu!

Bu konserle beraber öğrendim ki fotoğraf makinemin karanlıkta çekim yapamadığını düşünürken, ellerimin titremesini hiç hesaba katmamışım :$

Bir Cevap Yazın

